Vorig jaar investeerde de hoeveslagerij Mattes in Alken in de MAXI skinpackmachine. Sindsdien is er heel wat veranderd in de hoevewinkel. En daar stopt de vernieuwing niet. We spraken met zaakvoerder Wouter Martens over de evolutie van zijn bedrijf en zijn visie op de toekomst.
BM: Wouter, hoe is het voor jou allemaal begonnen?
W.M.: “Ik zat in mijn 1ste master aan de UA toen ik besloot dat ik op de boerderij van mijn vader wou gaan werken. Er moest dan wel eerst bekeken worden of vleesverwerking mogelijk was. Die mogelijkheid heb ik bestudeerd als onderwerp van mijn masterthesis. Ik begon dus met een visie en plan aan het werk op de boerderij, samen met mijn broer Ruben en mijn papa die de boerderij runt. We kweken varkens en voederen hen met ons eigen geteelde granen. “
“De volgende stap was het vermarkten van het vlees. We openden in 2015 onze hoevewinkel. Na een paar jaar kwam er ook de marktverkoop bij. Net voor corona openden we een tweede winkel Hasselt en net na corona een derde winkel in Sint-Truiden. Intussen hebben we in 2023 ook een eigen micro-slachthuis geopend op onze boerderij.”
BM: Hoe heeft corona jullie business beïnvloed?
W.M.:” Tijdens corona kenden we een grote groei. Iedereen was thuis, kookte thuis en ontdekte de korte keten. Maar daarnea hadden we een grote terugval. We zijn dan teruggeplooid op 1 winkel, nl. onze hoevewinkel in Alken. We hebben onze openingsdagen dan verlengd van 6 naar 7 dagen. En de markten hebben we uitgebreid. Nu draaien we meer omzet met 1 winkel en de markten dan met de 3 winkels samen voordien. Om ook het jongere publiek aan te spreken begon de nood aan voorverpakt vlees zich geleidelijk op te dringen.”
BM: Welke stappen heb je dan ondernomen?
W.M.: “We hadden jaren geleden al kennis gemaakt met skinpack tijdens een bedrijfsbezoek in de UK. Daar was skinpack al ingeburgerd. We waren enorm gecharmeerd door de presentatie en de langere houdbaarheid. Op social media zag ik een filmpje van een supermarkt waarin de MAXI machine aan bod kwam. Na een korte zoektocht kwamen we dan bij Best-Matic terecht. We gingen op demo en waren meteen overtuigd van de kwaliteit van de machine.”
BM: Wat zijn volgens jou de voordelen van skinpack en de MAXI machine?
W.M.: “Tijdens de demonstratie van de MAXI viel het goede resultaat op: geen rimpels in de film. Er is ook plaats voor 4 kartonnen dragers in 1 cyclus. Dat maakt dat de productie goed vooruit gaat. We verpakken ons vlees in skinpack op een vlakke karton. Voordeel van de vlakke karton is dat je de verpakking kan bedrukken en personaliseren met je verhaal. Het is duurzaam want recycleerbaar. Bovendien ook makkelijk te openen. En uiteraard is de langere houdbaarheid heel belangrijk. We kunnen anticiperen op piekmomenten en die opvangen door voor te verpakken. Daarnaast hebben we de winkel ook grotendeels omgevormd tot self-service. Onze omzet is dit jaar al 6% gestegen tov van dezelfde periode vorig jaar.”
BM: Hoe zie je de toekomst? Heb je concrete plannen?
W.M.: “Ja, zeker. We nemen de boerderij volgend jaar definitief over van mijn vader die met pensioen gaat. Hier ga ik mij de komende tijd op toeleggen. We moeten investeren in o.a. vernieuwing van de stallen. Ook het openen van een horecazaak hier op de boerderij staat op de planning. De nieuwe stallen moeten voldoen aan de emissievoorwaarden maar moeten ook goed zijn inzake dierenwelzijn. Daarnaast voorzien we ruimte voor een speeltuin, aansluitend op de horecazaak. Dan hebben we een compleet verhaal: nl. van het kweken van de varkens, het slachten, de vleesverwerking, de verkoop via de winkel en markten tot de eetgelegenheid ter plekke. De korte keten, dat is onze visie en ons verhaal.”
Bedankt voor het interview Wouter en veel succes met je toekomstplannen!


