In de pittoreske badplaats De Haan staat Jérémie Mouriaux aan het roer van AD Delhaize De Haan. Deze mooie supermarkt is ook gekend als Chez Madeleine en bestaat al 120 jaar. Jérémie is de 5de generatie. Chez Madeleine staat vooral bekend voor alles wat vers is: vlees, vis, groenten&fruit, bakkerij, …
J.M.: “Onze specialiteit is vers. We zijn dan wel een supermarkt maar met de mentaliteit van een buurtwinkel. Ik geloof sterk in de kracht van beleving. In 2019 hebben we de winkel volledig gerenoveerd. We hebben op dit moment een oppervlakte van 1500m². En we denken nog aan uitbreiden.”
In het voorjaar van 2024 besloot Jérémie over te gaan tot de aankoop van de MAXI, skinpackmachine.
J.M.: “Wegens de hoge loonkost in België zetten we zoveel mogelijk in op zelfbediening. Maar dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het product. We hebben in skinpack geïnvesteerd voor het verpakken van vers vlees. Met skinpack hebben we een langere houdbaarheid. En we moeten niet begassen omdat we de verpakking volledig vacuum trekken. Ik ben geen voorstaander van toevoegingen aan verse producten.”
B.M.: Voordien verpakten jullie het vers vlees in een schuimschaaltje met stretchfilm rondom.
J.M.: “Ja, dat klopt. De wetgeving op verpakkingen is snel aan het veranderen. Op termijn zal het schuimschaaltje eruit gaan. Met skinpack verpakken we nu op karton. Dat is een ecologische en meer duurzame verpakkingswijze. Bovendien hebben we veel aandacht besteed aan het ontwerp en de bedrukking van de karton. We kunnen onze boodschap overbrengen en het oogt ook mooi in de koeltoog.”
B.M.: Skinpack heeft vele voordelen: langere houdbaarheid, het product blijft vers, een ecologische verpakking.
J.M.: “Ik wil daar nog aan toevoegen dat de consument ook minder afval heeft. Dankzij de langere houdbaarheid moet de consument minder weggooien en we gebruiken ook minder verpakkingsmateriaal. Dat is dubbele winst. Toen we pas op skinpack overschakelden was de consument aarzelend. Onbekend is onbemind. Maar na een wat moeilijkere start ontvangen we nu veel positieve reacties. Onze verkoop van het vers vlees is in stijgende lijn. We verkopen meer dan vroeger.”
B.M.: Zijn jullie tevreden van de MAXI machine?
J.M.: “Ja zeker. De machine is eenvoudig te bedienen. Ik ben van opleiding ingenieur en let ook op de technische kant. Ik ben voorstander van het systeem van skinpack dat Frimaq heeft ontworpen. Het product wordt omhoog in de skinfilm gebracht. Dat geeft een mooi resultaat. We hebben geen ‘rimpels’ in de folie. De MAXI is semi-automatisch en dit geeft ons flexibiliteit. De operator checkt visueel het product na de verpakkingscyclus. Dat kan niet in een automatische lijn.”
B.M: Tot slot: zijn jullie ook tevreden over de samenwerking met Best-Matic?
J.M.: “Jawel. Bij vragen worden we snel geholpen. Hoe minder zorgen ik heb, hoe contenter ik ben!”
B.M: Hartelijk dank voor dit interview!