De verpakkingsmarkt is nog steeds een groeiende markt. In het magazine “Packaging” stonden enkele resultaten van marktonderzoeken op het gebied van packaging wereldwijd.

Ik zet de belangrijkste conclusies uit het onderzoek even op een rijtje:

=

De globale verpakkingsmarkt groeide de voorbije 4 jaar met 3% per jaar. De omvang van de totale verpakkingsmarkt wordt nu op ruim 1000 miljard dollar begroot. Azië is de grootste verbruiker van verpakkingen. Noord-Amerika en Europa verbruiken elk minder dan een kwart van alle geproduceerde verpakkingen.

=

De groei van voedingsverpakkingen wordt geschat op 5,7% per jaar tussen nu en 2024.

=

Niettegenstaande ze kampen met een slechter duurzaamheidsimago zal de verkoop van plastic verpakkingen tussen nu en 2025 jaarlijks met 6,2% groeien.

=

Binnen de voedingssector zijn de producenten van brood en gebak de grootste aankopers van verpakkingen. In de mature markten (zoals Europa) stijgt de vraag naar gezonde voeding met veel fruit en groenten. In de verpakking vertaalt zich dat vooral naar 1-persoonsverpakkingen.

=

Algemeen voor de Europese voedingsmarkt stijgt de vraag naar snel te bereiden gerechten en gebruiksvriendelijke verpakkingen zoals “on the road”. De belangrijkste drijver hiervoor is onze veranderende levensstijl en de verstedelijking. Er zijn nu steeds meer verkoopspunten te vinden voor kleinere verpakkingen. Ook de online markt speelt hier een rol in.

Bron: researchandmarkets + smithersandpira