BAKKERIJ VAN PARIJS : HOE DE SUCCESVOLLE VERKOOP VIA DE AUTOMATEN DE MANIER VAN VERPAKKEN VERANDERDE

Bakkerij Van Parijs in Oostende verkoopt zijn lekkernijen niet alleen in de winkel maar ook via de automaten aan de achterkant van het gebouw. En het was voor de automatenverkoop dat Jurgen en Peggy op zoek gingen naar een geschikte manier van verpakken.

In het jaar 2000 namen Jurgen en Peggy Van Parijs de bakkerij op de Mariakerkelaan te Oostende over. In 2003 begon het ambitieuze bakkerskoppel aan de renovaties. De winkeloppervlakte werd verdubbeld. Ook de productieruimte werd uitgebreid zodat er geïnvesteerd kon worden in het machinepark.

Een specialiteit van het huis zijn de bretoense zanddeegtaartjes. Jurgen staat ook bekend voor zijn thema-patisserie, zoals de “omleiding-eclairs”.

Jurgen vertelt: “Op dit moment worden we weeral geconfronteerd met de zoveelste wegenwerken. De baan is hier opgebroken, vlak voor onze winkel. De stad voorzag geen communicatie naar de weggebruikers toe dus maken wij nu onze omleiding-eclairs om op een originele manier onze klanten te informeren. Maar ook het EK voetbal en de Olympische Spelen zorgen voor de nodige inspiratie. We moeten onze klanten blijven boeien.”

In 2020, in volle coronaperiode, installeerde Jurgen 2 automaten.

“Een geluk bij een ongeluk. De mensen wilden niet aanschuiven in de winkel. Dus gingen ze naar onze automaten. Daar konden ze onmiddellijk aankopen en terug vertrekken. We hebben het gamma snel uitgebreid. Hier vind je niet alleen brood maar ook Berlijnse bollen, koffiekoeken, wafeltjes, enz… in de automaten. De mensen reageerden enthousiast en we hebben al snel 4 extra automaten geïnstalleerd.”, aldus Jurgen.

Eén van  de succesnummers zijn de dozen met sandwiches of zachte broodjes. Ze worden per 4 of 6 verpakt en vliegen de deur uit.

Jurgen: “Waar we vroeger misschien 100 sandwiches per dag verkochten in de winkel , zitten we nu aan 300 stuks. Het concept van de doosjes slaagt aan. Maar het verpakken vroeg veel tijd. In het begin stopten we de dozen in een plastic zak die we sloten met een clip. Maar dit is een tijdrovende manier van verpakken. Daar moesten we een oplossing voor vinden.”

Jurgen en Peggy bezochten de beurs Broodway in Kortrijk en passeerden op de stand van Best-Matic.

Jurgen: “Op goed geluk legden we ons probleem voor en we kregen onmiddellijk een oplossing aangeboden in de vorm van de DIBIPACK, een L-sealer verpakkingsmachine. We deden testen in de showroom in Mechelen. Dat verliep vlot. Dus besloten we om de DIBIPACK aan te schaffen.”

“Het grote voordeel is de tijdwinst. Het sealen in een zak gaat vlot. Bovendien is de machine eenvoudig te bedienen. Je moet er niet voor gestudeerd hebben. Het is echt gebruiksvriendelijk. Wij zijn zeer tevreden over de DIBIPACK en de samenwerking met Best-Matic.”, besluit Jurgen.

 
Best-Matic x Carglass